Middagstips!

publicerat i Allmänt;
Jag fick den underbara kokboken "Per Morberg lagar husmanskost" i julklapp. Och jag älskar den verkligen. Tänkte att jag skulle försöka lägga upp recepten jag har gjort ur den eftersom jag lagar! Har tyvärr ingen bild!
 
Pannbiff med lök. (Fruktansvärt gott)
 4 portioner

500 g nötfärs
1 gul lök
1 ägg
1/2 dl ströbröd
2-3 msk fransk senap
2-3 msk tamarisoja(använde vanlig soja)
2 dl vispgrädde
smör till stekning
Och så saltar  jag och ibland pepprar litegrann(står inte i receptet)

Lökgranityr
4 gula lökar
smör till stekning
2 dl köttbuljong
Hackad persilja till granering (valfritt känner jag)
 
  • Skala och finhacka löken till färsen och stek den mjuk i smör utan att den tar färg. Låt svalna.
  • Blanda färsen med ägget. Tillsätt löken och övriga ingredienser och blanda till en smidig smet.
  • Forma färsen med blöta händer till mindre biffar.
  • Hetta upp smör i en stekpanna och stek biffarna på medelvärme i 4-5 min på varje sida.
  • Skala och skiva löken till granityr. Stek den mjuk på svag värme i smör. Häll i buljongen och låt alltsammans koka en stund.
  • Servera biffarna med löken, kokt eller stekt potatis(jag brukar göra potatismos, funkar perfekt) och grönsaker. Gärna med persilja.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anna W:

Åh, måste testas! :) Tack för tipset!

Svar: Gört! Du kommer inte bli besviken! Berätta vad du tyckte sedan! :D
None None

Kommentera inlägget här :