Baka, baka, liten kaka.

publicerat i Allmänt;
Trots att jag inte uppdaterat på ca en månad så när ni några som kikar in varje dag. Måste vara oerhört tråkigt. Så jag ger er ett nytt inlägg att stirra på ett tag ;)
Anna-Panna ville har ett recept så jag tar och skriver ner det här. Tror Carro-Barro var lite sugen på det också. :)
Receptet kommer från tidningen Hembakat, föregående nr. :)
Rutor med blåbär och kokostosca.
ca 24 bitar
3 dl strösocker
100 g rumstempurerat smör
1 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk vaniljsocker
250 g blåbär
Kokostorsca
125 g smör
1 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
2 1/2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
3 dl kokos
Gör såhär:
  • Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa socker och smör krämigt.
  • Tillsätt äggen, ett i taget, vispa mellan varje.
  • Rör ner mjölken och de torra ingredienserna. Rör om till en slät smet.
  • Fördela smeten jämt i en smord o bröad ugnsform på ca 25x35 cm, eller klä den med bakplåtspapper.
  • Strö över blåbären. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 20 min.
  • Kokostosca: Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Till sätt socker, sirap, mjöl och mjölk.
  • Rör blandingen slät med en slev. Låt den koka upp och sedan sjuda tills den tjocknat. Rör sist ner kokosen.
  • Fördela kokostoscan jämt över kakan och grädda ytterligare ca 10-15 min. Låt kakan svala innan du skär den i rutor med en vass kniv.
 
Lägger ut en bild på mig själv ist ifall ni glömt hur jag ser ut! :D

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Carro-barro:

I love it!! <3

Svar: :D <3
None None

2:a kommentar, skriven , av Emilie:

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se

Kommentera inlägget här :