Efterrättstips

publicerat i Allmänt;
Denna kladdkaka har jag inte ännu gjort själv. Utan det är bästa mamma som varit bagare/kock(?!). Och dess namn är väl så rätt som det kan bli. Underbar kladdkaka med kola/chokladtäcke. Jag åt den direkt från frysen (med händerna..) och den var perfekt att äta så. Mm mm mmh! (Som Jenny skulle ha sagt)
Jaja, nog med skitsnack och fram med skiten tänker ni säkert. Och ja, jag ska sluta skriva om hur god den var och istället skriva ner receptet. För jag känner att det skulle vara en synd att inte dela med mig av denna goding!
Underbar kladdkaka med kola/chokladtäcke.
4 ägg
6 dl socker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 msk vaniljsocker
2 krm salt
200 g smält smör
Kola/Chokladtäcke:
75 g smält smör
1/2 dl socker
1/2 dl sirap
1 msk kakao
1 1/2 dl grädde
200 g mörk choklad
  • Blanda ägg och socker poröst. Blanda sedan ihop de torra ingredienserna för sig häll sedan ner i äggblandningen.
  • Tillsätt det smälta smöret.
  • Häll över i en smord bröad form med avtagbara kanter.
  • Släng in i ugnen i 30/35 min på 175 grader.
Kola/chokladtäcket
  • Blanda ihop allt och låt puttra i någron minut.
  • Bryt chokladen i bita och blanda i. Rör till en tjock smet.
  • Häll smeten över den något svalnade kakan.
  • Låt kakan stå svalt i några timmar.
  • Servera med grädde och frukt. (Men funkar lika bra precis som den är)  

The beast!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Jennu:

Alltså jag blir såå sugen att smaka på den! Ser sjukt god ut! Ta och baka den! Och inge extra choklad ;) Hihi, ja, antagligen kommer jag att låta så när jag smakar på den! Ge mig!
Puss

2:a kommentar, skriven , av Jenny:

Ja som sagt, med mindre choklad :)
Puss

Svar: hahaha, söto!
None None

Kommentera inlägget här :